فرزندم:
امروز میخواهم تو را از مسئله ای مهم آگاه کنم که در مسیر بندگیِ حق متعال بسیار حیاتی است.
"فهم" انسان از حقایق شبیه نوریست که پایداری ندارد. بیشتر شبیه یک جرقه است که یک روشنایی ایجاد میکند اما یک روشنایی پایدار نیست.
"چشیدن و ذوق کردن و درک" حقایق شبیه نوریست که پایداری دارد. البته این نور شدت ضعف دارد و شدت و ضعفش هم به وسعت وجودی خود ما بستگی دارد. منتها حتی اگر به اندازه کورسوی شمعی باشد پایداری دارد.
جایگاه فهم و مفهوم، ذهن انسان است. یا به اصطلاح علمی تر باید گفت جایگاه مفهوم در عقلِ تنزل یافته است. اما جایگاه درک و چشیدن در عقل ترفع یافته است.
این نامه را مینویسم تا به تو بگویم که بین فهمِ ذهنی و مفهومی از حقیقت، و درک مستقیم و چشیدنی از حقیقت یک حلقه مفقوده ای وجود دارد که تمام کسانی که نمی توانند از وادی مفهوم به وادی چشیدن همان مفهوم وارد بشوند متوجه این حلقه مفقوده نمی شوند. و تلاش بیهوده میکنند.
برخی از اینها هر روز بیشتر در مفهوم غرق میشوند و غور میکنند به این تصور که با تلاش ذهنی بیشتر می توانند مفاهیم ذهنی را برای خودشان عینی کنند یا آن جرقه را تبدیل به نوری پایدار کنند. اینها سعی میکنند اما اگر خدا به آنها عنایت کند نهایت رهاورد سعی شان متنبه شدن نسبت به همین حلقه مفقوده است.
فرزندم:
شاید در نامه های قبل اشاره کرده باشم که که قیام و قیامت نفس انسانی در جزئیاتی است که در زندگی برایش پیش می آید. نفس انسانی به درک مستقیم و عینی و چشیدن حقایق نائل نمی شود مگر اینکه از درون برانگیخته شود و قیامتش برپا شود.
نفس ناطقه انسانی فقط در جزئیات قیام میکند.
عزیزم در جزئیات زندگی ات هشیار باش. این جزئیات رسالتی بر دوش دارند. بگذار کارشان را بکنند. وقتی داستان زندگی سید هاشم حداد را می خواندم که مادر زنی بسیار بد اخلاق و بد دهان داشت به این نتیجه رسیدم که سید هاشم فهمیده بود این جزئیات (مادر زنی بسیار بد اخلاق) همان جزئیاتی است که موجب قیام کردن نفسش میشود. لذا صبر کرد.
این داستان زندگی تمام بنی آدم است. رنج هایی در زندگی همه ما وجود دارد. اگر نسبت به آن رنج ها هشیار نباشیم ممکن است هرگز به قیامت نفس انسانی مان در این دنیا نرسیم. یعنی ممکن است هرگز به "موتوا قبل ان تموتوا" نرسیم. نمی گویم هر ناموزونی ای در زندگی را باید تحمل کرد. نه.
میگویم نسبت به رنج ها و لذت های زندگی ات هشیار باش. انسانی رفتار کن.
حیوانات در لذت ها غرق میشوند و از رنج ها گریزانند. اگر ما اینگونه بشویم چه حسرت ها که باید در قیامت داشته باشیم. نسبت به رنج ها و لذت هایت "هشیار" باش.
جزئیات زندگی تو یک نسخه ایست که از ازل تا ابد دیگر برای احدی تکرار نخواهد شد. این جزئیات برای این است که تو را از درک مفهومی به سمت درکی عینی و شهودی برساند.
با جزئیات زندگی ات ارتباط برقرار کن. این همان حلقه مفقوده بین درک مفهومی و ذهنی با درک عینی و شهودی است. اگر زیبایی مفاهیمی که در ذهنت ادراک میکنی تو را نسبت به جزئیات و واقعیات زندگی ات بد بین یا بی میل کرده بدان دچار "شیطان" شدی. به همین خاطر است که داشتن استادِ راه در این مسیر بسیار مهم است.
با خدا یک رابطه جزئی و شخصی داشته باش. با خدایت حرف بزن. داستان موسی کلیم الله در قرآن اسرار زیادی دارد. موسی علیه سلام هم شرح وجودیِ حقیقت انسانی ما است. با خدا تکلم کردن به صورت جزئی و شخصی، گره ها باز خواهد کرد. شاید اینکه به ما فرمودن حتی نمک سفره تان را هم از ما اهل بیت بخواهید منظورشان این بود که در جزئی ترین مسائل زندگی تان با ما ارتباط برقرار کنید. یا به تعبیری دقیق تر:
با ما رابطه ای جزئی تر و شخصی تری برقرار کنید. تا گشوده شوید
درباره این سایت